"Harri Stefaniuksen juhlanäyttely Nurmeksessa."
Ikonimaalauksen opettajana olenkin sitten toiminut ja opettanut myös sadoille muille maalauksen alkeita.
Toimin myös aiemmin vapaa-ajalla Porin lastenhuollon tukihenkilönä ja kerho-ohjaajana turvattomille lapsille ja nuorille. 1970-80 -lukujen aikakausi oli rankkaa, mutta nuoruuden innolla jaksoin, kunnes työparini lähti jatko-opiskelemaan. Kun sopivaa työparia löytynyt, lopetin.
Valamon luostarin talkootyö vei sitten kaikki loma-aikani vuosien ajan. Valamossa työskentelin keittiössä leipomassa. Työ alkoi jo klo 3-4 aikaan aamulla, jotta kuumat sämpylät olisivat valmiina ruokailijoille. Sain myös kehitellä Valamon omaa pashaa ja kulitsaa ja teinkin niitä monta vuotta, Huippuhetki oli, kun sain yksin palvella eri kirkkojen välisessä dialogiatapahtumassa ympäri maailmaa tulleita osallistujia. Huolehdin heidän ruokailustaan aamusta myöhään iltaan. Työ oli aina hauskaa, kunnes taloudellinen tilanne muuttui ja talkoolaisia väheksyvä mieliala sai yhä näkyvämmän osan jopa luostariin palkattujen työtekijöiden puolelta. Niinpä siirryin kansanopiston siivousryhmään juhlapyhien ajaksi.
Valamo-aika talkoolaisena sai minut näkemään asioita monelta kantilta. Myös asuminen siellä houkutteli ja tietysti luostarielämä. Silloinen igumeni Panteleimon ei asiaa hyväksynyt. Hän piti minua liian maallisena, ja siksi se haave jäi. Onneksi - nyt kun sitä ajattelen. Isä Efraim pyysi puhumaan arkkipiispa Johannekselle asiasta, mutta ajattelin, kun igumeni ei halua, niin varmaan olisi vaikeaa olla siellä, ja hylkäsin siis ajatuksen.
Porin Pyhän Johannes Teologin kirkko. (Kuva © Jarmo Huttu) |
Vuosia kului ja koitti päivä jolloin aloitin Valtimon rukoushuoneen muutostöiden suunnittelun ja ikonien maalaustyöt. Sain toteuttaa suunnittelussa ja toteutuksessa kaiken, kuten halusin. Minua oli aina vaivannut kirkkaat valot kirkossa. Sellaisissa ollessa tuntui, kuin marketissa olisi ollut. Siellä ei päässyt omaan maailmaan, jossa ei olisi tarvinnut pukeutua aina niin tyylikkäästi. Siellä piti edustaa. Halusin hämärän tilan, jossa vain ikonit tulevat esille ja tuovat valon. Kun olin tulossa kesäksi maalaamaan ikoneita, pysähdyin Valamon konservointilaitoksella ja kun olin innoissani maalannut muutaman työn etukäteen, näytin niitä johtavalle konservaattorille Helena Nikkaselle. Hänen kommenttinsa olivat tyrmäävän huonot: tuhoan koko ikonimaalausperinteen. Todella pahoin mielin aloitin työt. Asuin kolme kuukautta asuntovaunussa rukoushuoneen hautausmaalla. Kesä oli sateinen ja vettä, hometta oli joka päiväksi. Mutta valtimolaisille lahjoittamani työt kelpasivat ja ystävällisiä kyläläisiä kävi joka päivä luonani. Minua hemmoteltiin mansikoilla, lakoilla ja paistoksilla. Rukoushuone oli koko ajan auki ja kesän aikana kävi noin 700 henkeä katsomassa. Työn kuluessa tapahtui ihmeitä, kuten se, että ykskaks osasinkin maalata tai kun sain kirkkoon erään ikonin lahjoituksena ja se ikoni ratkaisi Aleksanteri Syväriläisen ikonin tulon kirkkoon. Vihkiäisiin mennessä suunnitellut työt valmistuivat ja rukoushuone vihittiin kirkoksi 15.5.2005 Pyhän Kolminaisuuden nimelle.
Valtimon Pyhän Kolminaisuuden kirkon sisätilaa.
(Valokuva © Ortodoksi.net)
(Valokuva © Ortodoksi.net)
10.2.2005 ollessani matkalla Valtimolle kirkon työmaakokoukseen pysähdyin yöksi Jyväskylään kummipoikani luokse. Illalla soi puhelin ja puhelimessa oli arkkipiispa Leo. Apua! En ollut koskaan hänen kanssaan puhunut ja ajattelin, mitä kauheata olen mahtanutkaan tehdä. Hän ei kertonut mitään muuta, kuin että haluaa tavata minut Kuopiossa. Sovimme tapaamisen kevääksi. Pitkä oli kevättalvi. Keväällä 24.3.2006 sitten tapasimme ja hän pyysi minua maalaamaan kotitilalleen rakennettavan tšasounan ikonit. Suostuin, koska työ vaikutti mielenkiintoiselta. Kotimatkalla keksin, josko tekstit olisivatkin karjalankielellä, kun hän oli kielestä kiinnostunut. Näin sovittiin ja yhteistyö alkoi. Hän käänsi tekstit ja minä maalasin. Peruskiven muuraus oli vaikuttava tilaisuus, kun sain kuulla oman nimeni, joka suljettiin muiden nimien kanssa lieriöön kivijalkaan muurattuna. Tätä iloa en saanut Porin kirkon muuraustilaisuudessa kokea. Tšasouna vihittiin 4.6.2008,mutta maalaustyö jatkuu edelleen (2012).
Musta Saara, romanikielinen ikoni arkkipiispa Leon tšasounasta Pielavedeltä.
(Valokuva © Ortodoksi.net)
(Valokuva © Ortodoksi.net)
Valtimon kirkon vihkiäisissä tapasin Leena ja Pentti Nevalaisen, jotka toivoivat minun maalaavan heidän kotitšasounaansa ikonit, paikkana Paalasmaa. Mielenkiintoista. Lupasin miettiä ja otettuani selvää Paalasmaan historiasta, näin siellä vaikuttaneiden vanhauskoisten silmin uutta ja suostuin työhön. Käytin aivan erilaista värimaailmaa kuin aiemmin. Lisäksi Pielisellä tapahtunut laivaonnettomuus ja sen seuraukset aiheuttivat halun maalata votiivi-ikoni tapahtuneesta. Tšasouna vihittiin 9.8.2008, maalaustyö jatkuu edelleen (2012).
Rippi-isäni alussa oli igumeni Panteleimon, mutta hän ilmoitti ettei voisi enää vasta kirjeisiin työkiireidensä takia. Olin lähestynyt häntä pääsiskortein ja muutamilla kirjeillä lähinnä tiedustellen talkooaikoja. Kerran tapasin sattumalta kansanopiston opettajan, isä Kosti Heikkisen ja puhuin ongelmastani, koska tunsin, että minulla pitää olla rippi-isä, jolla on joskus aikaa. Niinpä sovittiin, että hän jatkossa huolehtii asiasta. Asioiden mennessä vuosia eteenpäin, olin tilanteessa, jossa sain viitan käyttöoikeuden 25.11.2007 liturgian yhteydessä Valtimon kirkossa. Ja lopulta 29.3.2010 minut vihittiin Kuopiossa munkiksi nimellä Stefanos, pyhittäjä Stefanos Tunnustajan mukaan.
Rasimäen pt. Stefanos Tunnustajan erakkolan vierastila. (Kuva © Hannu Pyykkönen) |
Rasimäen erakkolan omenatarha. Etualalla matkamiehen risti. (Kuva © Hannu Pyykkönen) |
Pyhä Fiachra, Meauxin erakko, omenatarhan suojeluspyhä.
(Valokuva © Hannu Pyykkönen)
(Valokuva © Hannu Pyykkönen)
35 vuotta (2013) on kulunut ensimmäisistä haparoivista ikonimaalausyrityksistä ja nyt on juhlavuoden aika ja samalla ortodoksiseen kirkkoon liittymiseni 30-vuotisjuhla. Tyylini ei edelleenkään kaikkia miellytä, kun ovat kehyksettömiä ikoneita. Mutta mielestäni ne kertovat yhteisöllissyydestä. Yksinäisyyttä haluan torjua, kukaan ei saa olla ikkunan takana yksin, vaan ikonin pitää olla ovi, avoinna pyhien maailmaan. Tumma indigoväri ei peilaa aikaamme kullan tavoin, vaan tuo esiin Jumalan äärettömän valon, jonka voi nähdä vain rukouksen kautta. Kun se pieni Harri-poika ei kuollutkaan auto-onnettomuudessa, vaan jäi eloon, oli tarkoitus selvä, tehdä työtä Jumalan kunniaksi.
Kummassakin tekstissä mukana olevat kaikki ikonit ovat munkki Stefanoksen (Harri Stefaniuksen) maalamia ja hän omistaa kaikkien niiden ikonikuvien tekijänoikeudet.
Kiitos näistä koskettavista jupinoista! En saa puetuksi sanoihin ajatuksiani. Pidän Stefanoksen ikoneista. Näen niissä rehellisyyttä, aitoutta.
VastaaPoistaKiitos! Ja hyvää suuren pyhän paaston aikaa!
Liisa Förbom Turusta
Tuntui hyvältä lukea. Syvää siunausta!
VastaaPoista- Merja Une Turunen
Kiitos Hap! Olo on taas hapetettu, hyvää paastonmatkaa!
VastaaPoistaElämänmakuinen tarina.
VastaaPoistaKiitos, hieno tarina esimerkillisestä ihmisestä.
VastaaPoista