Saatana Codex Gigasissa. |
Viime aikoina on vilkkaasti keskustelut YLEn MOT -ohjelman tiimoilta demoneista ja niiden karkottamisesta. Luterilaisessa kirkossa ollaan melko ymmällään syntyneestä tilanteesta ja kirkkokansa - tai ainakin jotkut - syyttävät kirkkoa siitä, että se on katsonut toiseen suuntaan, kun kirkossa on samaan aikaan häärätty tällaisten asioiden parissa. Toisaalta on päivitelty sitäkin, että jos erilaiset herätysliikkeet - joissa mahdollisesti tällaista toimintaa esiintyy tai on esiintynyt - kaikki kannattajineen karkotettaisiin luterilaisesta kirkoista, kirkkoihin ei jäisi ketään muita jumalanpalveluksiin kuin pappi ja kanttori. Tuo voi olla melko rankka yleistys, mutta vihjannee hieman monenlaisista ongelmista toisessa kansalliskirkossamme, joka viime aikoina on kamppaillut voimakkaasti mm. kirkosta eroamisien kanssa. Tässä pitää kuitenkin samalla sanoa, etten minä suinkaan ortodoksina tunne tätäkään puolta luterilaisesta kirkosta tarkasti, joten jokainen voi jättää tämän arvioni siitä tuon tosiseikan varaan.
Mutta onko demoneja ja voiko niitä karkottaa?
Ortodoksisena maallikkona minulla on varsin kapea teologinen käsitys asiasta, vaikka teologiaakin olen yliopistossa toki opiskellut. Mutta laitan ainakin sen vähäisen tietoni tähän esille, josko joku viisaampi selittäisi joskus jossain lisää. Minä en parempaan pysty, joten ota tämä jupina sellaisena, ei siis missään nimessä ortodoksisen kirkon virallisena kannanottona.
Demoni on ortodoksisen opetuksen mukaan langennut enkeli, paha henki (Luuk.7:21). Muita nimityksiä demoneille ovat: saastainen henki (Matt.10:1) ja riivaaja (vanha käännös, Mark.6:13). Demonit työskentelevät ihmisten parissa Jumalan työtä vastustaen ja yrittävät saada ihmiset tekemään Jumalan vastaisia tekoja. Raamatussa ei ole sanottu demonien määrää, mutta se antaa ymmärtää, että lukumäärä on suuri. (Luuk.8:30, 11:18)
Raamatusta löytyy useita kohtia, joissa on mainittu demonit (pahat henget). Mm. 1. Kor. 10:20-21, Matt. 8:28-34 ja Luuk. 9:37-43. Näissä esimerkeissä demonit aiheuttivat ihmisille väkivaltaisuutta ja sairautta, mutta Jeesus pelasti heidät näiltä vitsauksilta. Jeesuksella oli ja on valta ylitse demonien jopa niin, että ne tunnustavat Jeesuksen jumaluuden.
Ortodoksisessa kirkossa on käytössä ns. eksorkismi ja pahojen henkien karkottamiseksi tarkoitettu rukouspalvelus, johon yhdistetään pyhitetyllä vedellä vihmominen. Eksorkismia ei kuitenkaan käytetä kovinkaan usein Suomen ortodoksisessa kirkossa, mutta muualla, esimerkiksi Venäjällä ja Romaniassa, sitä käytetään huomattavasti useammin.
Pahat henget vaikuttavat ihmisen sieluun ja suurimmaksi osaksi ihmisen siveelliseen puoleen. Ne ottavat toisinaan valtaansa, kirkon opetuksen mukaan, koko ihmisen ruumiin ja aiheuttavat erilaisia häiriöitä ja kärsimyksiä sekä ohjaavat ihmistä ilkeän mielivaltansa mukaisesti. Jumala rajoittaa pahojen henkien vaikutusta osin viisaalla kaitselmuksellaan, mutta pääasiassa ihmisten lunastustoimenpiteellä Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta (kts. 1. Joh. 3:8).
Demonien hävittämisen Jumala on jättänyt Jumalan Pojan toiseen tulemiseen ja silloin Saatanan valtakunta hävitetään kokonaan ja hyvä saavuttaa täydellisen ja lopullisen voiton kaikesta pahasta.
Tässä siis jotain poimintoja demoneista, mutta entäs sitten niiden torjuminen. Tästä käytetään ortodoksisessa kirkossa - kuten jo edellä mainittiin - nimitystä eksorkismi tai eksorkismirukoukset, joita toki voidaan toimittaa tarvittaessa, muttei puoskaroiden eikä lääkkeiden sijaan, kuten nyt ilmenneissä tuossa MOT-ohjelmassa esiintuoduissa tapauksissa vaikutti tapahtuneen. Pientä lasta (tai miksei myös aikuistakin) kastettaessa on joskus luettu erilaisia eksorkismeja ja kuvainnollisesti syljetty (nykyään vain sivistyneesti puhallettu) kuviteltuun paholaisen suuntaan.
Suomalaisten ortodoksisten pappien länsimaistuminen on usein jättänyt eksorkismit pois kastetoimituksesta, mikä toisaalta on huono asia. Ei tällainen pahojen voimien karkottaminen rukouksella ole puoskarointia, se on rukoilemista kastettavan puolesta. Sillä ortodoksisen käsityksen mukaan pahoja voimia - nimitetään niitä nyt sitten vaikka demoneiksi - siis on ja niitä vastaan pitää taistella rukouksella ja Jumalan avulla.
Varmasti ylilyöntejä on ortodoksisen kirkonkin piirissä joskus tapahtunut. Olen itsekin niistä kuullut etenkin Venäjältä ja Romaniasta, jossa demonien karkottaminen on mennyt ns. "yli hyvän". Mutta Suomessa en ole kuullut näin koskaan tapahtuneen. Papistomme on aina ollut tarpeeksi järkevää ymmärtämään eron lääketieteellisen lääkitsemisen kautta tapahtuvan parantamisen ja uskonnon ja rukouksen kautta tapahtuvan parantamisen välillä. Ja maallikothan eivät ortodoksisessa kirkossa saisi tällaisia toimituksia edes yrittääkään.
Huonoa siis tässä MOT -ohjelman aiheuttamassa keskustelussa saattaa olla se, että nyt yritetään todistaa jos jollakin tapaa, ettei demoneja, pahuutta, ole olemassa. Se on! Ja se vaikuttaa maailmassa koko ajan ja sitä vastaan pitää taistella yhdessä ja yksin, muiden kanssa ja Jumalan avulla. Mutta ei puoskaroiden, ei niin, että pappi asettuu psykologin tai psykiatrin asemaan, vaan pappi toimii välikätenä rukouksessa, joka kohdistuu Jumalan puoleen. Ihmistä pitää hoitaa ihmisenä, kokonaisuutena, ei vain yhtä osaa hänestä, jos koko ihminen on sairas. Lääkehoito on tarvittaessa tärkeä osa hoitoa, osa voi olla rukouksellistakin hoitoa. Kaikki on kuitenkin viime kädessä Korkeammassa kädessä, eikä meillä ihmisinä - ei edes papeilla - ole ymmärrystä tai ohjailu- ja määräysvaltaa kaikkeen tai edes pieneen osaan siihen, mitä Jumala tekee. Eksorkismi tai edes tavallinenkaan rukous ei ole puoskaroivaa Jumalan tahdon muutostyötä, Jumala tekee niin kuin tekee, meistä riippumatta ja meiltä kysymättä. Muun uskotteleminen on raakaa henkistä tai jopa hengellistä väkivaltaa etenkin silloin, kun ihminen on puolustuskyvytön, hädissään, heikoilla ja avun tarpeessa sairautensa tai muiden ongelmiensa keskellä.
Minusta näin maallikkona on paljon hyödyllisempää ja tärkeämpää puhua Jumalasta ja hänen hyvistä töistään, kuin elämöidä pahuudella ja Saatanan töillä. Tällaisen MOT ohjelmassa esiintyneen toiminnan fokuksena, tarkastelun kohteena, oli mielestäni liikaa demonit, Saatana ja pahuus, kun fokuksena pitäisi mielestäni olla enkelit, Jumala ja hyvyys.
happy
Kts. lisää Ortodoksi.netistä:
-> Saatana
-> Demoni
-> Eksorkismi
-> -> Rukoukset kasteen edellä (ja siinä kolme eksorkismia)
-> -> Kaste
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Ole ystävällinen ja kommentoi mieluiten omalla nimelläsi,
jos sinulla sellainen on.