Valamon luostarin pääkirkko ja luostarin vastaanottorakennus (vas.) aikaisessa heinäkuun lopun aamuauringossa. (Kuva © Hannu Pyykkönen) |
Silloin kun käyn Valamossa, tavoitteenani on usein tehdä joku juttu sieltä tai tavata tuttuja. Usein molempia. Lintulassa käyn enemmänkin rauhoittumassa. Siellä ei yleensä ole niin valtava meno ja meininki, kuin on Valamossa, joka elää matkailusta. Matkailu on siis Valamon pääelinkeino, siksi siellä käy paljon turisteja ja pyhiinvaeltajia. Luostari ei kerää jäsentuloja, kirkollisveroa, vaan sen on itse kustannettava elämänsä ja olemassaolonsa erilaisin tavoin. Matkailu on yksi noista tavoista muiden joukossa.
Näin tulee kaikkien luostarien ja yhteisöjen elää. Niillä pitää olla jokin taloudellinen turva, jonka avulla luostarin tai yhteisön rukouselämää voidaan ylläpitää. Ja tuo taloudellinen turva ei voi olla kirkon antama avustus tai tuki, sen pitää olla itse tehtyä ja säännöllistä. Lintulan yksi suurimmista taloudellisista tukijaloista on sen kynttilätehtaassa, joka valmistaa lähes kaikki Suomen ortodoksisen kirkon käyttämistä kirkkokynttilöistä eli tuohuksista. Osa luterilaisistakin seurakunnista tilaa näitä samoja kynttilöitä käyttöönsä.
Mutta palataanpa Valamoon. Valamon veljestö on kasvanut viime aikoina melkoisesti, kun sinne on tullut jokunen uusi jäsen veljestöön ja samalla siellä ovat ainakin väliaikaisesti - saa nähdä ovatko pitempäänkin - Helsingin Kallvikista siirtyneet ns. Sofian yhteisön pari jäsentä; yksi pappismunkki ja yksi kuuliaisuusveli eli noviisi.
Valamon hautausmaan veljestön hautojen ristsien rivistöjä on useita ja se kertoo, että siellä on aikanaan asunut paljon munkkeja. (Kuva © Hannu Pyykkönen) |
Vuonna 1977 kuolleen pappismunkki Savvan hauta (keskellä), hänen vieressään (vas.) lepää vuotta myöhemmin kuollut munkki Herman. (Kuva © Hannu Pyykkönen) |
Kun siis puhutaan Valamon luostarista ja sen perinteestä, se löytyy nykyisin Heinävedeltä, ei Laatokalta, jonne on perustettu aivan uusi luostari, tosin nimi sillä on vanha ja perinteikäs, sitäkin nimitetään Valamon luostariksi, mutta erotuksena sitä voisi kai nimittää myös Laatokan Valamoksi. Sodan jälkeen Heinäveden Valamoa nimitettiin Uudeksi Valamoksi. Itse en pidä oikein tuosta nimestä, mutta kai se oli perusteltua silloin, kun vielä oli hyvässä muistossa Vanha Valamokin. Mutta nyt - tai oikeammin kai muutama vuosi sitten - Laatokalle on perustettu uusi luostari, jolle on annettu vanhan luostarin nimi ja joka etsii omaa identiteettiään vanhasta valamolaisesta traditiosta, jonka jatkaja on Suomessa oleva Heinäveden Valamo. Näin minä se näen.
Valamossa on aikojen saatossa ollut paljon erilaisia persoonia, joista on olemassa suuri määrä ns. juttuja. Joitakin näistä tarinoista on päätynyt kirjoihinkin, joitakin muistelevat vielä jotkut harvat ja nekin olisi syytä kerätä talteen. Viimeisin mieleeni tuleva kirja lienee uusintapainos Sergei Bolshakoffin kirjasta "Sydämen rukous", jossa on myös KS Joensuun piispa Arsenin kirjoittama elämäkerta skeemapappismunkista, isä Mihailista. Vieraillessani nyt Valamossa kuulin tarinan munkki Mooseksesta, siviilinimeltään Mihail Anikin, joka kuoli joskus 1970-luvun puolenvälin tienoilla.
Munkki Mooseksen hauta on hieman sivussa muiden luostarin veljestön jäsenien haudoista. (Kuva © Hannu Pyykkönen) |
Tässä sitten jälleen osoitus silloisten ja nykyisten munkkien huumorintajusta, kun juttelimme asiasta tässä muutama päivä sitten Valamon veljien kanssa Trapesan terassilla - kylläkin kahvikupin ääressä. Silloin todettiin, että kyllä sitä Mooseksella tulee olemaan melkoinen yllätys Jeesuksen toisen tulemisen aikana ylösnousemuksen yhteydessä huomata, että vieressä onkin maannut vuosikausia vino pino nunnia, naisia.
Samalla totesimme, ettei noita persoonallisia munkkeja tai oikeastaan persoonallisia ihmisiäkään taideta enää valmistaa missään. Heitä saa etsimällä etsiä ja ei aina oikein löydä. Tosin mielessä on vielä joitain tällaisia, joita monet meistä olivat elämänsä aikana tavanneet. Tällaisia muistui mieleen silloin Trapesan terassilla istuessamme muiden muassa isä Akaki, yli satavuotiaaksi elänyt Valamon munkki, joka kutsuttiin 106-vuotiaana kouluun, kun tietokonejärjestelmä ei tunnistanut hänen oikeaa ikäänsä ja tietysti persoonallinen ja sanavalmis pappismunkki Efraim, jolle muuten on perustettu ihan omat Facebook-sivutkin vai onkohan se sellainen ns. suljettu ryhmä, joka juttelee isä Efraimin sanoista ja teoista Facebookissa.
Pappismunkki Efraimin haudan (vas.) vierellä lepää pitkäaikainen kuuliaisuusveli Andrei, Konevitsan Antti. (Kuva © Hannu Pyykkönen) |
HAP
happy
Kiitokset kiinnostavasta jutusta, jonka yksi yksityiskohta tuntui kovin tutulta: sivulta
VastaaPoistahttp://www.ss-leppavirta.fi/sivut/fi/historia/historia.html löytyy kuva, jossa kesällä 1962 ovat Valamon luostarin laivarannassa isä Savva, S/S Leppävirta II:n Viikko Saimaalla -risteilyn oppaana toiminut isäni sekä minä 6-vuotiaana.
Laiva poikkesi Juojärvellä ja Heinäveden Valamossa aina lähdettyään Kuopiosta maanantaiaamuna, pikkupojasta melkein loputtomalta tuntuneen Varistaipaleen ja Taivallahden kanavien sulutuksen jälkeen.
Oppaina luostarissa olivat vuorotellen joko Vanhan Valamon muistoja värikkäillä jutuillaan ja mahtavalla äänellään höystänyt isä Savva tai älykäs ja kielitaitoinen isä Mefodi, ilmeisesti viimeinen elossa ollut Vanhan Valamon munkki, joka kuoli vuonna 1996.
Pikkupojan mieleen 1960-luvun alun Valamo jätti pysyvän muistikuvan, ja siksi aikuisiällä siitä on tullut mieluisa vierailukohde ja myös kiinnostuksen kohde!
Tässä vielä suora linkki tuntemattoman ristelymatkustajan ottamaan vuoden 1962 valokuvaan: http://www.ss-leppavirta.fi/sivut/fi/historia/Viikko%20Saimaalla%20Uudessa%20Valamossa%201962.jpg
Lisää munkki Moisein / Mooseksen värikkäästä elämästä: Hän tuli Konevitsan luostariin 24-vuotiaana vuonna 1916. Kolme vuotta myöhemmin Moisei vihittiin munkiksi ja munkkidiakoniksi 1922. Sitten Moisei jäi kiinni varkaudesta ja tuomittiin 1928 vuodeksi kuritushuoneeseen. Sieltä vapauduttuaan hän pyrki Valamon luostariin ja pääsi sinne hyväsydämisen Haritonin ansiosta ensin harrastajaksi ja sitten veljestön jäseneksi ja munkiksi piispainkokouksen päätöksellä 1934. Moisein luostariura katkesi toistamiseen 1938 jälleen vuoden vankeustuomioon jonka perusteena nyt oli ”Tavaksi otettu väkijuoman valmistus ja myynti”. Moisei oli myynyt kiljua luostarin metsätyömiehille jo pitkään ja jäi kiinni kun näitten keskinäisessä tappelussa tapahtui puukotus. Moisei istui rangaistuksensa ja pyrki uudelleen nyt Heinävedelle sijoittuneeseen luostariin. Hariton ei luvannut häntä ottaa, mutta Moisei tuli silti elokuussa 1940 ja asettui taloksi. Luostarin henkilöluetteloon hänet merkittiin harrastajana. Moisei asui luostarin ahtaudessa yhdessä 70-vuotiaan munkki Jador´n kanssa pienessä huoneessa ja miesten välit kiristyivät. Sitten tuli aamu jolloin Jador tapansa mukaan lähti kirkkoon toisin kuin myös tapansa mukaan makuulle jäänyt huonekumppani. Moisei muisteli tapahtumaa myöhemmin: ”Taas heitti ikkunan auki vaikka oli kova pakkanen. Lähdin perästä, sieppasin kiven ja nappasin, kaatui. Otin toisen kiven ja nappasin uudestaan. Siihen jäi.” Moisei sai nyt kolmannen vankilatuomionsa, 12 vuotta, mutta vapautui jo neljän vuoden istumisen jälkeen 1947. Nyt oli Haritonin mitta täynnä, Moisei ei enää päässyt luostariin vaan eleli lähiseudun taloissa aputöitä tehden. Sitten 1960-luvulla Moisei asettui asumaan kuuden neliön lautakopperoon Varkaus – Joensuu tien varteen, haki viinaa Joensuusta ja myi sitä niille jotka eivät itse viitsineet tai ehtineet lähteä joensuuhun. Tällaiselta viinanhakumatkalta palatessaan Moisei jäi asumuksensa kohdalla pois linja-autosta ja lähti sen takaa ylittämään tietä, jäi poliisiauton alle ja kuoli.
VastaaPoistaMarkku Virolainen